フェイスブックの偽情報を信じる人々 

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新型コロナウイルスに関する嘘の情報やデマがインターネットで拡散しているそうです。フェイスブックはそういった虚偽情報の蔓延を許していると批判するNYタイムズの記事を訳してみました。 

www.nytimes.com

フェイスブックの偽情報を信じる人々 

デマ情報が医師の仕事を困難にしている 

ソーシャルプラットフォームの協力なしには、拡散する虚偽情報を根絶する努力も焼け石に水

記事はシーマ・ヤスミンとクレイグ・スペンサーの共同執筆

(ヤスミン博士は「Viral B.S.: Medical Myths and Why We Fall for Them」の著者。スペンサー博士は救急医療医)

そのニュースを持ってきたのは同僚だった。医者ではないが緊急救命室で働き、パンデミックが引き起こした悲惨な状況をその目でみてきた人物だ。彼は言った。「新型コロナウイルスの治療薬が見つかった」、「医師である友人がこの治療薬に関する投稿をシェアしてくれたから、本当に違いない」 

最新かつ信頼できる科学的証拠にしっかり向き合えば、新型コロナウイルス(Covid-19)の治療薬はない。この感染症は18万人以上の米国人の命を奪ったが、その理由はまさに数百万を超える感染者にとって死を回避する効果的な方法が存在しないからだ。彼は強気にでてこう言った。「でもフェイスブックで見たんだ」 

緊急救命室で、そしてケーブルニュースのインタビューやこうした新聞記事を通じ米国人と会話する中で、私たち二人は、この新型のウイルス、潜在的治療法、ワクチンの可能性に関する多くの俗説を詳細に分析し、虚偽を証明することに取り組んでいる。私たちは、不正確な記事を患者の電話で読み、インターネットのチャットルームから拝借された理論を聞き、友人や家族がフェイスブックをスクロールして、「ほら、これは間違いなく中国のラボでつくられたものだ」と言うのを目にする。 

生涯で最悪のパンデミックが始まってから7カ月、このウイルスは医学神話と健康に関するデマとともに広がり続けている。虚偽ニュースは今に始まったことではない。しかしそれはソーシャルメディアによって増幅されている。虚偽情報を追跡する非営利の擁護組織Avazzがまとめた米フェイスブックに関する最新のレポートで、そうした虚偽ニュースの増幅がどれほど広がっているかが示された。

レポートによると、フェイスブックで健康に関連するデマを拡散しているウエブサイトは、2020年4月フェイスブックでの閲覧回数が推定4億6000千万に達した。まさに、ウイルスが世界中に拡大しニューヨーク市の病院が患者であふれていた時である。フェイスブックは検証を行い、事実に反している投稿には警告ラベルを付けていると主張しているが、Avaazが分析した、あるひとまとまりの投稿群では、健康に関する虚偽情報が含まれた投稿のわずか16パーセントにしか警告レベルが付けられていなかった。

フェイスブックアルゴリズムは、強い感情を引き起こすコンテンツへの関与にメリットを与え、関与するよう働きかけている。私たちがまさに、「疑ってかかりなさい」、「注意深く見極めなさい」と患者に警告している種類のコンテンツだ。虚偽情報は、目新しくセンセーショナルに提示されることが多いからだ。このレポートのタイトル、「フェイスブックアルゴリズムは公共衛生に対する主要な脅威」は、私たちの臨床や研究の経験によって十分に裏付けられている。

公共衛生機関は、フェイスブックでシェアされる洗練された医学神話や疑似科学の洪水に太刀打ちできないでいる。米国疾病管理予防センター(CDC)や世界保健機関(WHO)の努力にもかかわらず、2020年4月の一カ月、フェイスブックで健康に関する虚偽情報を掲載する上位10のサイトは、CDC、WHO、およびその他の8つの主要健康保険機関よりも、4倍多く閲覧された。

フェイスブックは、嘘と知りながら虚偽情報を拡散する者たちがその嘘を広くシェアすることを可能にしている。2019年5月28日から2020年5月27日の間、健康に関する陰謀説と疑似科学を撒き散らすネットワークは、フェイスブックに推定38億の閲覧回数をもたらした。

このレポートでは、フェイスブック上で健康に関する虚偽情報とデマを撒き散らすいわゆる「スーパースプレッダー」の広がりを数値化している。GreenMedInfo や RealFarmacyといったそれらのサイトは、疑似科学を信頼性と信ぴょう性のあるニュースのように掲載している。5Gテクノロジーは健康に有害、特定の種類のワクチンは一度もテストされていない、といった嘘を主張しているのだ。

GreenMedInfoはPinterestからは削除されたが、フェイスブックでは勢いを増し、昨年は3900万回以上閲覧された。またAvaazによると、RealFarmacyは1年間に5憶8100万回という驚異的な閲覧回数をたたき出し、世界最大の健康に関する虚偽情報ネットワークの一つになろうとしている。コロイダルシルバーがウイルス治療に効果的というデマ記事だけで、推定450万回閲覧された。私たちは、センセーショナルな虚偽のコンテンツに報酬をもたらすよう仕組まれた、強力なアルゴリズムを持つグローバルプラットフォームに太刀打ちできない。 

私たちはそれらによってもたらされる結果を、診療所や緊急救命室で目の当たりしている。患者は私たちのエビデンスに基づいた医療指導に疑問を持ち、安全な治療やワクチンを拒み、新型コロナウイルスは現実ではないことの「証拠」としてフェイスブックの投稿を引き合いに出すのだ。

医師をはじめとする医療従事者は人々を教育する重要な役割を果たしているが、私たちは嘘の情報を流す洗練された手口に対しては免疫がない。同僚は私たちに打ち明ける。曰く、「ウイルスは人工的に作られたものでその力は弱まっていると信じている」。新型コロナウイルスの「治療薬」に資金を投資するようお願いされたこともある。私たちは日々、患者や仲間の間に流布するこうした危険な嘘に反論を試みるが、科学と医療への不信を助長するソーシャルネットワークによって、助言し治療を提供する私たちの能力は損なわれている。フェイスブックは私たちの職務遂行を困難にしている。 

デマを広める者たちがいなくなることはないだろう。伝染病が消えない限り、恐怖心につけこみ偽りの希望を抱かせてインチキ商品を売りつける輩は存在し続ける。しかし、フェイスブックはこれらのいかさま師たちが繁盛することを可能にしている。フェイスブックアルゴリズムを、もうけるためではなく、公衆衛生の最善の利益のために修正するという協力をしない限り、私たちは燃え盛る炎に取り囲まれながら、虚偽情報の小さな炎に水をかけ続けるだろう。

 原文:

But I Saw It on Facebook’: Hoaxes Are Making Doctors’ Jobs Harder

Without the support of social platforms, our efforts to stamp out viral misinformation feel futile.

 By Seema Yasmin and Craig Spencer

Dr. Yasmin is the author of “Viral B.S.: Medical Myths and Why We Fall for Them.” Dr. Spencer is an emergency medicine physician.

 The news came from a colleague — not a doctor but someone who works in the emergency room and has seen firsthand the devastation caused by the pandemic. “There is a cure for Covid-19,” he said. “It must be true because a doctor friend shared a Facebook post about this cure.” 

When confronted with the latest, credible scientific evidence — that there is no cure for Covid-19, that the disease has killed more than 180,000 Americans precisely because we have no effective way of averting death for the millions who are infected — he doubled down. “But I saw it on Facebook,” he said.

In the emergency room and in conversations with the American public through cable news interviews and Op-Eds like this one, we’ve both been working to dissect and debunk the many myths about this new virus, its potential treatments and the possibility of a vaccine. We read the mistruths on our patient’s phones, listen to theories borrowed from internet chat rooms and watch as friends and family scroll through Facebook saying, “Here — it says that this was definitely created in a Chinese laboratory.”

 Seven months into the worst pandemic of our lifetime, the virus continues to spread alongside medical myths and health hoaxes. False news is not a new phenomenon, but it has been amplified by social media. A new report about Facebook from Avaaz, a nonprofit advocacy organization that tracks false information, shows how widespread and pervasive this amplification is.

Websites spreading health hoaxes on Facebook peaked at an estimated 460 million views on the platform in April 2020, according to the report, just as the virus was spreading around the world and overwhelming hospitals in New York City. Facebook claims to assess and add warning labels to factually incorrect posts; but in a subset of posts analyzed by Avaaz, only 16 percent of those containing health misinformation had a warning label.

Facebook’s algorithm rewards and encourages engagement with content that provokes strong emotions, which is exactly the kind of content we warn patients to doubt and carefully assess, since false information is often packaged as novel and sensational. The report’s title calls Facebook’s algorithm “A Major Threat to Public Health” — something our clinical and research experiences amply confirm.

 Public health organizations have been unable to keep up with the deluge of sophisticated medical myths and pseudoscience shared on Facebook. Despite the efforts of the Centers for Disease Control and Prevention and the World Health Organization, content from the top 10 health misinformation sites received four times as many Facebook views as content from the C.D.C., W.H.O. and eight other leading health institutions during April 2020.

 Facebook enables known misinformation spreaders to share their bunk widely. Networks spreading health conspiracy theories and pseudoscience generated an estimated 3.8 billion Facebook views between May 28, 2019 and May 27, 2020.

 The report quantifies the reach of so-called superspreaders of health misinformation and disinformation on Facebook, including websites such as GreenMedInfo and RealFarmacy, which package pseudoscience as credible, believable news. These include false claims that 5G technology is harmful to human health and that certain types of vaccines have never been tested.

While GreenMedInfo has been removed from Pinterest, it thrives on Facebook: In the last year, it received more than 39 million views. And RealFarmacy, which according to Avaaz is on track to become one of the largest health misinformation networks in the world, received an astonishing 581 million views in a year. One article alone, hawking colloidal silver as a treatment for viruses, was viewed an estimated 4.5 million times. We can’t compete with a global platform whose powerful algorithm rewards sensational, false content.

 We see the consequences in the clinic and the emergency room. Patients question our evidence-based medical guidance, refuse safe treatments and vaccines, and cite Facebook posts as “proof” that Covid-19 is not real.

While doctors and other health care professionals play a critical role in educating the public, we are not immune to the sophisticated techniques of false information. Colleagues have confided in us that they believe the virus is man-made and diminishing in strength; others have asked us to invest money in Covid-19 “cures.” While we try, each day, to counter these dangerous falsehoods that circulate among our patients and our peers, our ability to counsel and provide care is diminished by a social network that bolsters distrust in science and medicine. Facebook is making it harder for us to do our jobs.

Purveyors of false news will always exist; for as long as there have been epidemics there have been snake oil salespeople exploiting fear and peddling false hope. But Facebook enables these charlatans to thrive. Absent a concerted effort from Facebook to rework its algorithm in the best interests of public health — and not profit — we will continue to throw water on little fires of misinformation while an inferno blazes around us.