フェイスブック 米大統領選前は政治広告を凍結すると発表

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再びフェイスブックのニュースとなりました。大統領選の1週間前は新規の広告は受け付けない、問題がありそうな投稿にはラベル付けを行う、などですが、効果はあるのでしょうか。昨晩のBBCの記事を全訳しました。

英語の記事:

www.bbc.com

フェイスブック 米大統領選前は政治広告を凍結すると発表

フェイスブックは11月3日の米大統領選前の7日間は新たな政治広告の掲載を停止すると発表した。

しかし、すでに掲載済みの広告および特定のユーザー層をターゲットにした広告はそのまま継続できる。

マーク・ザッカーバーグ最高経営責任者(CEO)はフェイスブックの投稿でこの措置を発表した。国内で分断があり社会不安が生じかねない状況となっていることを「心配している」と懸念も表明した。

また、投票の集計が終了する前に候補者が勝利宣言しようとする投稿にはラベルを付けると述べた。

フェイスブックは、同社プラットフォームでマイクロターゲティング型の政治広告が掲載されていることで批判された。この手法では、政治広告は掲載後に幅広く議論されるのではなく、狭いコミュニティーだけを対象に配信される。

モジラ財団は、この手法は政治家とその支持者がフィクションを事実のように見せかけて、手遅れになるまで嘘を突き通すことを容易にしていると批判し、候補者の広告に対して同社はファクトチェック(事実確認)を行っていない事実を指摘した。

新たな措置は、今後フェイスブックが他の国で選挙にどう対応するかの先例となるかもしれない。 

深まる国の分断

トランプ大統領は不正な投票によって選挙は「不正操作される」可能性があると繰り返し主張している。

しかし、過去に選挙で広範囲に不正投票が行われた証拠はない。

ザッカーバーグ氏は投稿でこのように書いている。

「この選挙は通常のような選挙とはならないだろう」

「私たちの国が深く分断され、最終的な選挙結果が判明するまで数日あるいは数週間かかる可能性があり、国内各地で社会不安が起こるリスクが増している」

フェイスブック上で噂や意図的な嘘情報の拡散を防止する取り組みとして、同社は次を含む一連の措置を実施する。

・選挙前1週間は新しい政治広告は受け付けない

・投票に参加したら新型コロナウイルスに感染すると主張する投稿は削除する

・選挙結果の合法性を否定する投稿には情報ラベルを付ける

・ラベルは、最終結果が判明する前に候補者が勝利宣言をしようとする投稿にも付けられる 

またザッカーバーグ氏は、フェイスブック陰謀論を拡散するQAnonのような活動への対策を「強化」したことも明らかにした。

こうした活動に関連する数千のグループがフェイスブックからすでに削除されたと明言した。

しかし、リベラル派のメディア監視団体「メディア・マターズ・フォー・アメリカ」はこの動きを批判し、人目を引くための無意味なパフォーマンスだと評した。

同団体の代表アンジェロ・カルソン氏は、「広告が10月27日以前に掲載され一回でも表示されたことがある限り、フェイスブックは(最後の)一週間、政治広告の再掲載と新たなグループ向け広告を許すことになる」とツイートした。

テクノロジーと政治の相互作用を専門とするノース・カロライナ大学チャペルヒル校の准教授デイビッド・クレイス氏は、関連ポイントをこう指摘する。

「つまり今は悪い広告を掲載し、いったん中断してから最後の週にそれを再掲載することが可能だ」

「選挙陣営は、制限される以前に数千のクリエイティブな広告を制作、掲載し、最後の週に掲載するだろう」 

原文:

Facebook to freeze political ads before US presidential election

Facebook has announced that it will not take on any new political ads in the seven days prior to the US election on 3 November.

However, the firm will still allow existing ads to continue to be promoted and targeted at different users.

Chief executive Mark Zuckerberg revealed the measure in a Facebook post.

He said that he was "worried" about divisions in the country potentially leading to civil unrest.

He added that Facebook would also label posts from candidates attempting to declare victory before the votes had been counted.

The social network has faced criticism for allowing political ads to be "micro-targeted" on its platform so that they are only seen by small communities rather than debated more widely in the days after they appear.

The Mozilla Foundation has claimed that this makes it easier for politicians and their supporters to parade fiction as fact and avoid being called out on it until it is too late, particularly as Facebook has previously said ads placed by candidates would not be fact-checked.

The new steps could serve as a precedent for how the firm handles elections elsewhere in the future.

'Divided nation'

President Trump has repeatedly claimed the election could be "rigged" due to voter fraud.

However, there is no evidence of widespread voter fraud in previous polls.

"This election is not going to be business as usual," Mr Zuckerberg wrote.

"With our nation so divided and election results potentially taking days or even weeks to be finalised, there could be an increased risk of civil unrest across the country," he added.

In an effort to stymie the spread of rumours and deliberate falsehoods on Facebook, the firm has said it will implement a series of measures:

no new political ads will be accepted in the week before the election

posts claiming people will get Covid-19 if they take part in the vote will be removed

information labels will be attached to posts seeking to delegitimise the outcome of the election

labels will also be added to posts by candidates that seek to claim victory before the final results are in

Mr Zuckerberg also said that Facebook had also "strengthened" its enforcement policies against movements known to spread conspiracy theories, such as QAnon.

Thousands of Facebook groups associated with these movements had already been removed, he said.

The moves have, however, attracted criticism.

The chief of Media Matters for America - a liberal media monitoring body - described it as being a pointless PR stunt.

"They will still let political ads be rerun and targeted to new groups during [the last] week so long as the ad was run and had one impression before 27 October," tweeted Angelo Carusone.

"So, you can run a bad ad now, pause it and then reuse it that week."

An academic who specialises in how tech and politics interact made a related point.

"Campaigns will produce and run thousands of pieces of creative in the days before the cut off so they can run the final week," said Daniel Kreiss, an associate professor at the University of North Carolina at Chapel Hill.