英ジョンソン首相 新たな新型コロナウイルス対策を発表

f:id:kokariko-honyaku:20200924165911j:plain

欧州ではこのところ新型コロナウイルスの第二波到来で感染が拡大しています。英国は厳しい新たな制限を発表しました。いったんは解除しておきながら再び厳しい制限。野党も国民も納得しているようですが経済が心配ではあります。22日のNYタイムズの記事を全訳しました。

英語記事はこちら:

www.nytimes.com

英ジョンソン首相 新たな新型コロナウイルス対策を発表

 第二波による指数関数的な感染拡大の可能性を受け、新たな制限と6カ月以下の罰則を導入 

By Mark Landler and Stephen Castle

Sept. 22, 2020 

ボリス・ジョンソン首相は、英国のパンデミック(世界的大流行)対策で常に希望の兆しに目を向けてきた。春には、12週間以内に「コロナウイルスを追い払う」と約束し、夏にはオフィス勤務やレストランへ戻るよう人々に甘言を弄し、外食補助のプログラムすら実施した。

しかし22日、ジョンソン首相がいつにない厳粛さで英国社会に課される多くの制限を発表したとき、甘い言葉は一切なかった。コロナウイルスの第二波の到来で秋から冬にかけ事態がさらに悪化するのを防ぐ新たな施策について述べた。

パブやレストランの閉店時間は午後10時に早められ、在宅勤務が要請される。集会の上限人数やマスク着用のルールの違反に対し、初犯の場合の罰金は200ポンド(255米ドル)に倍増される。新たな制限は今後6カ月間継続する可能性がある。

「私たちはウイルスを後退させたかもしれないが、第二波の現実的な可能性は常に認識していた」。ジョンソン首相は社会的距離をとった下院議会でこのように述べた。「残念だが、スペインやフランス、他の多くの国と同じく、我が国は危険な転換点に達した。」

英国では22日、約5千人の新規感染者が報告された。これは5月初旬以降で最大、7月初旬の1日平均の8倍以上だ。また入院率は7~8日毎に倍増している。1日の死者数と新型ウイルスによる入院者数はまだかなり低いものの、政府の科学顧問は、対策を講じなければウイルスは指数関数的に広がり、来月までに1日の感染者は5万人に達し、11月までに1日200人が死亡する可能性があると指摘した。

ジョンソン首相は、こうした厳しい予想数値によって、スポーツイベントの観客数の増加、従業員のオフィス復帰、飲食店業界の復活といった同氏の楽観的な施策を、方向転換せざるを得なかった。だがこれまでの転換とは異なり、今回の方針変更を批判する声はほとんど聞かれなかった。

英国ではパンデミックに対処する最善策について、科学者と政治家の間でおおむね議論の決着はついている。両者はともに、社会的距離をとりながらウイルスの広がりを抑えると同時に、学校や店舗は閉鎖せず、時短営業をしてでもパブを営業し、ある程度の日常性を目指すのが最善の道、という考え方でほぼ一致している。

全面的なロックダウン(都市封鎖)に戻るのを何としても避けたいジョンソン首相は、今回の新たな対策を「今日の一針は明日の十針」と形容した。つまり、時宜にかない的を絞った対策を講じることで、先々のより厳格化した規制を回避できるとした。新型ウイルスの第一波で英国が感染拡大の増加に直面していた3月、厳格なロックダウンを課すことで「(増加カーブを)ペチャンコに潰す」と国民に約束した威勢のよさに比べると、かなり控えめな文句だった。

英国は確かに、イタリアの医療機関を崩壊寸前にまで追いやった感染者が病院へ殺到するような事態は回避した。だが、感染による死者数は欧州で最大となった。予防対策は後れを取り、効果的な検査や接触追跡プログラムの体制構築に失敗し、国民へのメッセージは混乱を引き起こし、専門家はそれによってマスク着用といった簡単な予防策の普及が妨げられたと批判した。

「公平に言えば、政府は行動に移すことは移した」、エジンバラ大学のグローバル・ヘルス・ガバナンス・プログラムのディレクター、デビ・スリダール教授は言う。「しかしやり方は本当にお粗末だった」。スリダール氏は、今夏、英政府が補助した飲食業界支援のプログラムに言及し、「Eat to help outプログラムはウイルス拡散の最も危険な場所を直接助成することになった」と指摘した。

スリダール教授は、新たな制限はジョンソン首相の主要な目標のひとつ「学校の授業の継続」を守ることにはつながるかもしれないと述べた。過去に一部の専門家は、結局のところ、学校を閉鎖するかパブを閉鎖するかという選択になるかもしれない、と述べていた。パブの時短営業を実施すれば、深夜の飲酒を防ぐことになる。ジョンソン氏がウイルス拡散の危険性がとりわけ高いとしていた行為だ。そうすることでジョンソン首相は、学校とパブの両方を閉鎖せず継続したいと考えている。

「冬に向かう中、天候や疲れのせいで苦労することになるだろう」とスリダール教授は言う。

野党労働党キール・スターマー党首はジョンソン首相の新たな施策を支持した。だが同時に、新型ウイルスの検査と接触者の追跡制度「Test and Trace」が不十分だったことを批判し、賃金補助制度が10月で終了した後の政府の失業者支援策について警告を発した。また、そのような施策は先延ばしにして、2回目の全国的なロックダウンに頼らざるを得ない状況になったのは、「政府の失敗」だと批判した。

この発言に先立ち、スターマー氏は労働党の年次党大会で政府のより一連の政策に対し異を呈した。オンラインの演説で、「国が指導力を必要としている時に、能力のなさが繰り返し露呈されていることに怒っている」と政府を批判した。

「首相には何カ月も準備期間があったのに、政府はしっかり制御するどころか、制御力を失った」と述べた。

ジョンソン氏と保守党政権を厳しく非難する一方でスターマー氏は、昨年12月の総選挙の惨敗を受けて、支持を取り戻すにために野党労働党はやるべきことが山積していることも認めた。

「自分自身にとことん正直になろうではないか。民主的選挙で負けたときは、しかるべくしてそうなったのだ」、「有権者に、『あなた方は何を考えていたのか』と聞くのではなく、自分たち自身に、『私たちは何をしていたのか』と問うべきだ」と訴えた。

保守党内でもぎくしゃくした雰囲気が漂っていた。スターマー氏が、10月に学校を短期休暇とし、そのタイミングでロックダウンを実施するといった思い切った施策を検討していたことがリークされ、ジョンソン首相の発表の前、保守党内の緊張が高まっていた。この案は、混乱のより少ない時期に実施されていたとしたら、感染の増加を止める「ブレーカー」の機能を果たすものとなっていたかもしれない。

多くの議員にとって、そうした施策は脆弱な景気回復と個人の自由の両方を脅かすものだった。一部の上級保守党議員も、重要な決定をめぐっては議会が脇に追いやられていると不満を漏らした。党内で大きな影響力を持つ「1922年委員会」の委員長グラハム・ブレイディ氏はBBCの取材に、閣僚たちは「法令によって統治することが習慣化している」と語った。

ジョンソン首相は結局、国民の健康と同時に経済も守る必要があると主張し、最も厳厳しいものになるはずだった施策を引っ込めた。スコットランドは前回、イングランドよりも緩やかにロックダウンを解除したが、スコットランド政府は今回、他世帯の訪問を禁止とした。

その代わりに、ジョンソン首相は罰金を重くし取り締まりを強化することで新たなルールを行使していくと強調した。警察の支援に軍を展開する可能性すら言及したが、その後、軍出動は支援が必要なときのみだと首相官邸から断りが発表された。

重々しいながらも、ジョンソン首相氏はいつもの陽気な側面も垣間見せた。治療薬と開発中のワクチンの進捗に言及し、「私が持つ医学的助言によれば、来春までに状況は、かなり、大幅によくなるだろう」と述べた。

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

A Somber Boris Johnson Offers Britain a New Plan to Halt the Virus

Fighting a second wave of infections that scientists warn could grow exponentially, the prime minister is imposing new restrictions and penalties for up to six months. 

By Mark Landler and Stephen Castle

Published Sept. 22, 2020

Updated Sept. 23, 2020, 1:45 a.m. ET 

LONDON — Prime Minister Boris Johnson has always looked for the silver lining in Britain’s response to the pandemic. Last spring, he promised to “send coronavirus packing” in 12 weeks. In the summer, he cajoled people to return to their offices and restaurants, even offering to subsidize their meals.

 On Tuesday, however, an uncharacteristically somber Mr. Johnson offered no sweeteners as he announced a raft of new restrictions on British society to try to keep the second wave of infections now hitting the country from getting far worse through the fall and winter. 

Pubs and restaurants will close at 10 p.m., people are now urged to work from home and fines on those who break the rules on the size of gatherings or wearing face masks will be doubled to 200 pounds ($255) for first-time offenders. The restrictions, he said, could stay in place for the next six months. 

“We always knew that while we might have driven the virus into retreat, the prospect of a second wave was real,” Mr. Johnson said to a socially distanced chamber in the House of Commons. “I’m sorry to say that, as in Spain and France and many other countries, we’ve reached a perilous turning point.” 

Britain reported nearly 5,000 new cases on Tuesday — the highest figure since early May, and more than eight times the daily average in early July — with a rate of hospitalization that is doubling every seven to eight days. While the daily death toll and the number of hospitalized coronavirus patients are still quite low, the government’s scientific and medical advisers said that, unchecked, the virus could spread exponentially, to 50,000 new cases a day by next month and 200 deaths a day by November. 

For Mr. Johnson, that grim arithmetic has forced him to reverse course on upbeat initiatives, like restoring spectators to sports events, getting workers to fill up empty office towers or reviving the restaurant and bar trade. But unlike previous reversals, Mr. Johnson’s latest pirouette drew little criticism. 

The pitched debate among scientists and politicians about how best to handle the pandemic has been largely settled in Britain. People on both sides generally agree that the best course is one that tries to curb the spread of the virus through social-distancing measures while at the same time aiming for a degree of normalcy, with schools, shops and even pubs open, though with an earlier curfew. 

Mr. Johnson, desperate to avoid a return to full lockdown, cast these moves as a “stitch in time to save nine” — a well-timed, targeted effort that would avert more blunt-force restrictions down the road. It was a rather modest slogan for a swaggering politician who once promised the public that Britain would “squash the sombrero” by imposing a strict lockdown that would suppress the bulge in cases in the first wave of the pandemic last March. 

Britain did avoid the deluge of patients that left Italy’s hospitals in near collapse. But it still ran up the largest death toll of any country in Europe, delayed in taking preventive steps, failed to organize an effective testing and contact tracing program, and sowed confusion with its public messages, which experts said hampered acceptance of simple measures like wearing face masks. 

“To be fair, the government has moved,” said Devi Sridhar, director of the global health governance program at the University of Edinburgh. “But the messaging has been really poor. ‘Eat to help out’ directly subsidized the most dangerous places to spread the virus,” she said, referring to the summer restaurant campaign of government-subsidized meals. 

Professor Sridhar said the new restrictions might help safeguard one of Mr. Johnson’s cardinal goals: keeping schools open. In the past, some experts had said the choice might come down to closing schools or closing pubs. By closing pubs earlier — and avoiding the late-night drinking that the prime minister said was particularly risky for spreading the virus — he hopes to keep both open. 

“It’s going to be a struggle going into the winter because of a combination of weather and fatigue,” Professor Sridhar said. 

The leader of the opposition Labour Party, Keir Starmer, said he backed Mr. Johnson’s new measures, even as he criticized the lack of an adequate test-and-trace system and raised a red flag about how the government planned to support jobless workers after its wage subsidy program runs out in October. 

Putting off these moves and then having to resort to a second nationwide lockdown, Mr. Starmer said, would be a “failure of government.” 

His remarks in Parliament came after he made a broader case against the government in an address to the Labour Party’s annual conference. Speaking to a mostly online audience, Mr. Starmer said, “It makes me angry that, just when the country needs leadership, we get serial incompetence.” 

“The prime minister has had months to prepare for this, but instead of getting a grip, the government has lost control,” he said. 

Even as he castigated Mr. Johnson and his Conservative Party government, Mr. Starmer acknowledged the opposition had much work to do to win back supporters, following its thumping defeat in elections last December. 

“Let’s be brutally honest with ourselves: When you lose an election in a democracy, you deserve to,” he said. “You don’t look at the electorate and ask them, ‘What were you thinking?’ You look at yourself and ask, ‘What are we doing?’” 

These have been awkward times for the Conservatives as well. Tensions within the party had risen before Mr. Johnson’s announcement, following leaks that suggested that he was considering more drastic measures, including a lockdown to coincide with a short school vacation in October. The idea would have been to act as a “circuit break” on the rise in infections, at a time when it would have been less disruptive. 

To many lawmakers, that posed a threat both to the fragile economic recovery and to individual liberties. Several senior Conservatives also complained that Parliament was being sidelined over critical decisions. Ministers had “got into the habit of ruling by decree,” Graham Brady, chairman of the influential 1922 Committee, which represents backbench Conservative lawmakers, said to the BBC

In the end, Mr. Johnson drew back from the toughest potential measures, arguing that the economy needed protection alongside the nation’s health. In Scotland, which lifted the lockdown restrictions more slowly than England, the Scottish government banned people from visiting each other’s homes. 

Instead, Mr. Johnson emphasized enforcement of the new rules, with the heavier fines and what he said would be more zealous policing. He even said that the army might be deployed to support the police, though Downing Street later insisted that the military would only be used in support functions. 

For all his gravity, Mr. Johnson allowed himself one typically sunny moment. Referring to advances in treatments and a potential vaccine, he said, “All the medical guidance I have is that by next spring things will be vastly, vastly improved.”