学校閉鎖を解決する素晴らしい方法 カシミールの野外学校

f:id:kokariko-honyaku:20200802222057j:plain

インドでも新型コロナ感染拡大防止のためのロックダウンに伴い、学校も閉鎖されました。しかしインド、パキスタン国境付近のカシミール地方のある町では、ヒマラヤ山脈を望む美しい牧草地帯に野外学校が創られ、地域の子供たちが屋外で学んでいます。野外学校はオンラインで授業を受けられない子供への解決法にもなり得る可能性があります。BBCの記事を訳してみました。

記事はこちら:

www.bbc.com

 学校閉鎖を解決する素晴らしい方法 カシミールの野外学校

インド各地の学校は、新型コロナのパンデミックで閉鎖を余儀なくされ、オンラインでの授業に苦慮している。しかし、インド統治下のカシミール地方のこの町は斬新な解決法を見つけた。アビッド・バット記者が伝える。

 カシミール地方バドガム地区にあるDoodpathriの町の生徒たちは毎朝、小川と橋を渡り、丘を登って彼らの新しい教室へと通学している。それは雪をたたえたヒマラヤ山脈を望む美しい場所にある。

ウイルス感染拡大を防止するための数カ月におよぶ過酷なロックダウンを経て、この野外学校は親や子供たちに息抜きの場を与えている。カシミール州では19,000人以上が感染し365人が死亡したと報告されている。 

「家に閉じこもった生活にウンザリしイライラするよりも、子供たちは野外学校へ通う方がずっといい」、息子をこの屋外の学校へ通わせるムシュタック・アフマドは言う。

「当局は地元と協力し、このような野外学校をもっと作るべきだ」と彼は続けた。 

カシミール地方は領有権をめぐるインドとの争いで紛争の恐れがあるにもかかわらず、その牧歌的な美しい風景によって観光地としても昔から人気がある。 

Doodpathri自体よく知られた丘の駅だ。しかし今夏は観光客が来ないため、町の住民は当局にそうした風光明媚な場所を別の用途に使ってほしいと要請した。 

この野外学校の立ち上げに協力した地域教育官モハマド・ラムザン・ワニ氏は、「授業は安全対策を十分考慮して行われている」、と言う。  

「高地にあり天候予測が難しいためテントを張った。これで雨が降っても授業を続けられる。」 

インドでは、農村部にある学校や資金不足の公立学校では特に、オンラインで授業を提供するのは容易いことではない。インターネットの接続は不安定な上、一世帯が保有する電話の数も不足している。 

私立の学校ですら、オンライン授業に移行したことで、自宅にノートパソコン、iPadスマートフォンなど複数のデバイスを持つ生徒と、それらを持たない生徒とのデジタル格差が露呈された。 

したがって農村地帯のカシミールでは、野外教室という選択肢は大いに歓迎された。 

「ここの子供たちのほとんどはカシミール地方のグジャール族とバカルワル族に属している」、野外学校設立にボランティアで携った教師は言う。グジャール族、バカルワル族は遊牧民である。 

「彼らは子供を野外学校へ通わせることを熱心に希望し、それで全体のコンセプトがぴったりマッチした。その結果他の地域でも同じような需要が生まれた」、とこの教師は続けた。 

ここの子供たちはパンデミックの前から学校に通っていなかったため、野外学校は特に有益だった。 

2019年8月、インド連邦政府は、それまでカシミール地方に特別に認めてきた自治権を剥奪することを決定。インド政府とカシミールの主要都市スリナガルとの緊張はさらに高まった。抗議活動が起こり、外出禁止措置が発動され、電話やインターネットサービスが停止された。インターネットはある程度回復したものの、4Gなどの高速回線は今なお禁止されている。

過去1年間、イスラム教が多数派のこの地域での生活は決して通常とは言えなかった。 

当局は、野外学校はマスク着用や社会的距離の確保といった新型コロナの予防策にはすべて従っていると述べている。

野外学校の教師によると、当局は検査のために定期的に訪れ、授業に必要なものがすべて揃っているかを確認しているとのことだ。

 唯一不都合なのは雨。これだけはどうすることもできない。 

雨が突然降りだし、子供たちはテントに駆け込む。夏の通り雨の音の中、テントには子供たちのはしゃいだ笑い声が響いていた。

原文:

Kashmir's open-air classes offer stunning solution to lockdown 

2 August 2020

Schools across India are struggling to teach online as the pandemic forces them to stay shut. But this town in Indian-administered Kashmir has found a novel solution, reports Abid Bhat. 

Every morning, students in Doodpathri, a town in Budgam district, walk past streams and bridges, and up the hill to their new classroom: a picturesque spot with the snow-capped Himalayas as a backdrop. 

The outdoor school is a breather for both parents and children after months of a grinding lockdown to slow down Covid-19 infections. The state has reported more than 19,000 cases and some 365 deaths. 

"It's far better that our kids attend such schools than grow weary in homes where they often end up frustrating themselves," says Mushtaq Ahmad, whose son is attending the open air school. 

Officials should collaborate with locals to set up more such schools, he adds. 

Despite Kashmir's troubled relationship with India - and the spectre of violence that haunts the valley - it has long been a popular tourist destination for its idyllic beauty. 

And Doodpathri itself is a well-known hill station. But with no tourists arriving this summer, locals asked officials to put the area's stunning locales to different use.

"The classes are being conducted keeping the safety measures in mind," said Mohammad Ramzan Wani, zonal education officer, who helped set up the community school. 

"Due to unpredictable weather in upper reaches, we also tried to pitch tents for seamless execution of these classes."

Indian students, especially those in rural areas and poorly funded government schools, have struggled to attend classes online due to spotty connectivity and shortage of phones in a single household.

 

Even in private schools, the move to online classes has exposed a digital divide between students who have multiple devices - from laptops to iPads to smartphones - at home and those that don't. 

So in rural Kashmir, the option of open air classrooms was a welcome respite.

"Most of these children belong to Gujjar-Bakarwal community of Kashmir," says a teacher who had volunteered for this community school. The Gujjar-Bakarwals are a nomadic tribe. 

"Their eager participation has made the entire concept click and created the similar demand elsewhere," the teacher adds. 

The move has been particularly helpful since children here had been out of school even before the pandemic began. 

In August 2019, India's federal government revoked the region's special status, which gave it more autonomy than most other states, creating a further rift between Delhi and Srinagar. The move came with an unprecedented lockdown and suspension of phone and internet services. While the latter have been restored to some extent, high-speed or 4G internet is still banned. 

Life in the Muslim-majority valley hasn't been normal for the past year.

Officials say the open-air schools are following all protocols related to Covid-19, such as wearing of masks and social distancing. 

Teachers say authorities regularly show up for inspections, and ensure that whatever is needed for the classes is available. 

The only disadvantage is that they have no way of sheltering from the rain. 

When the clouds overhead burst, the children run for shelter, the sounds of the summer shower interrupted only by their giggles and screams.